Standardy Ochrony Małoletnich w Ognisku Pracy Pozaszkolnej w Starogardzie Gdańskim

Wprowadzenie

Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, to cztery zasady, których przyjęcie i wdrożenie sprawiają, że placówka jest bezpieczna dla dzieci.

Wdrożenie standardów oznacza, że każda zatrudniona osoba w szkole potrafi zidentyfikować sytuacje, w których bezpieczeństwo dziecka jest zagrożone. Każdy pracownik wie także, jakie działania podjąć, aby zapewnić dzieciom bezpieczeństwo.

Standard I. POLITYKA

Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Stanowi ona załącznik A do niniejszych standardów.

Standardy podstawowe:

  • Polityka dotyczy całego personelu placówki.
  • Za wdrażanie i nadzorowanie Polityki odpowiada dyrektor placówki.
  • Dyrektor placówki wyznaczyła osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Polityki. Rola, zadania oraz kwalifikacje tej osoby są jasno określone.
  • Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa:
    • zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
    • zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko
    • zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
    • zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci.
  • Polityka jest opublikowana i szeroko promowana wśród całego personelu, rodziców i dzieci, a poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne.

Standard II. PERSONEL                                                                                              

Personel posiada wiedzę na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem.                  

Placówka monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.

Standardy podstawowe:

  1. W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje.
  2. Dyrektor placówki pozyskuje o każdym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego i rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) lub  w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności.
  3. Określone są zasady bezpiecznych relacji całego personelu placówki z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania w placówce są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem.
  4. Placówka zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
    • rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci
    • procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia
    • odpowiedzialności prawnej pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji
    • procedury „Niebieskiej Karty”.

Standardy uzupełniające:

  1. Cały personel szkoły pracujący z dziećmi i ich opiekunami jest przygotowany, by edukować:
    • dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem
    • opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
  2. Personel dysponuje materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnie je wykorzystuje.

Standard III. PROCEDURY

Procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego. Schemat interwencji stanowi załącznik B do niniejszych standardów.

Standardy podstawowe:

  1. Placówka wypracowała procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu placówki, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.
  2. Placówka dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.
  3. W szkole wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

Standard IV. MONITORING

Placówki monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.

Standardy podstawowe:

  1. Przyjęta Polityka ochrony dzieci jest weryfikowana – przynajmniej raz na dwa lata, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

Standardy uzupełniające:

  • W ramach weryfikacji polityki placówka konsultuje się z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.

Cały tekst Standardów poniżej